01.04.2020
Egmont Publishing opplever en markant økning i etterspørsel av ukeblader og magasiner i løpet av den første uken med et «lukket» Norge.
Det er blant annet merkevarene Hjemmet, Norsk Ukeblad, Kamille og Hytteliv som huses av Egmont. Nå ser bladgiganten at løssalget i butikk gikk opp nærmere 30 prosent enkelte dager forrige uke, mot samme uke og salgsdag i fjor. Og opp mot 20 prosent opp fra uken før skolene stengte og hjemmekontor ble den nye normalen for folk flest.
- Det er egentlig helt naturlig at folk i usikre tider søker mot kjente printmerkevarer for å få trygg og etterrettelig hverdagsjournalistikk, og ikke minst, adspredelse fra det krevende nyhetsbildet. Folk opplever oss nok som et avbrekk fra den enorme informasjonsflyten rundt Korona, og det er viktig det òg, sier ansvarlig redaktør og direktør Elisabeth Lund-Andersen.
Hun forteller videre at alle ukebladene og magasinene nå sendes til trykk fra hjemmekontor.
- Som et stort selskap er vi opptatt av å ta den norske dugnaden på største alvor, og vi har sendt nært alle ansatte hjem. Der jobber de hardt for å få sendt magasinene våre i trykken under veldig spesielle omstendigheter – og da er det ekstra fint å vite at vi tilbyr innhold folk har lyst til å lese nå, sier Lund-Andersen og fortsetter:
- Ukebladene har lange tradisjoner og er for mange selve symbolet på «normal» hverdag og et lim i samfunnet i en skremmende tid. Fortsatt leser hver fjerde nordmann magasiner eller blader daglig, så vi kjenner vi har stort ansvar for å levere godt innhold også i denne vanskelige tiden. I fjor solgte vi over 22 millioner blader, majoriteten av disse ble levert rett hjem gjennom vår abonnementsdistribusjon. Nå intensiverer vi arbeidet med å være en trygg og god hjemleverandør av ukeblader og magasiner både for våre lesere og for våre annonsører.
Kontaktinfo:
Ansvarlig redaktør/direktør Elisabeth Lund-Andersen
Mobil: 93245255
Elisabeth.lund-andersen@egmont.com