27.09.2017
Siste lesertallsmåling fra TNS Gallup viser en vekst i lesing av magasiner. En fremgang på 3,6 % bekrefter at blader/magasiner fortsatt er attraktive og tilstedeværende i folk sine liv.
Madeleine Strand, redaktør i Kamille, gleder seg over 36 prosent vekst i antall lesere.
Hele 2,6 millioner nordmenn leser Egmonts blader/magasiner. Våre magasiner og blader står samlet svært stabilt i markedet og over halvparten av våre produkter har fremgang i lesermarkedet.
Kvinner leser mest
Det er de voksne kvinnene som leser mest, 30 prosent leser daglig blader/magasiner. I tillegg leses hver utgave 4,1 ganger, noe som er langt flere ganger enn det som er snittet. Egmont Publishing har sin desidert største printportefølje i denne kategorien.
- Til sammen leses Hjemmet, Norsk Ukeblad og Familien av én million nordmenn hver eneste uke, sier Elisabeth Lund-Andersen, ansvarlig redaktør/direktør for Ukebladporteføljen. -Våre klassiske ukeblader holder stand og har en imponerende stabil lesermasse og en unik posisjon i nordmenns hverdag.
Flere magasiner med stor fremgang
Av 29 magasiner har 19 vekst i lesertall (AIR). Kamille er den store vinneren og går frem med 41 000 lesere, en vekst på 36 prosent.
- I en presset bransje er det oppløftende å se at godt innhold vinner frem, sier Kamilles redaktør Madeleine Strand. - Kamille er et annerledes blad i hylla, vi er på lag med norske kvinner. Vi lytter til dem og tar dem på alvor. Det siste året har vi hatt ekstra fokus på å lage mer og bedre innhold til leserne våre, og lesertallene tyder jo på at det har hatt positiv effekt.
Segmentet Jakt/friluft er magasingruppen som har størst fremgang i målingen. Egmonts villmarksblader; Jakt, Alt om fiske, og Villmarksliv har en samlet vekst på 81 000 lesere.
Tegneseriebladet LUNCH har vært en stor suksess siden lanseringen i 2014, og fortsetter veksten med en fremgang på 28 000 lesere til totalt 251 000 lesere. Dette er en økning på 13 prosent.
- Det er svært positivt å få bekreftet at våre blader og magasiner er attraktive og leses av stadig flere. Vi befinner oss i et tøft marked, der tradisjonelt sterke merkevarer opplever nedgang i antall lesere. Men sammenlignet med resten av mediebransjen, står Egmont Publishings portefølje seg godt. Vi jobber løpende med å gjøre vårt innhold tilgjengelig på flere digitale plattformer, og her har vi en spennende satsning som vil se dagens lys i løpet av høsten, sier Nina Westgaard, direktør Organisasjon og Kommunikasjon i Egmont Publishing.
Topp 10 AIR 17.2 vs 16.2
AIR er average issue readership.
Her er tabellen med Egmont Publishings topp 10 sammenlignet tilsvarende periode i fjor:
| AIR 2017 | AIR 2016 | Endring % |
Hjemmet | 460 | 475 | -3 % |
Tegneseriebladet PONDUS | 457 | 455 | 0 |
Donald Duck & Co | 317 | 329 | -4 % |
Familien | 289 | 289 | 0 |
Her og Nå | 268 | 246 | 9 % |
Vi Menn | 253 | 274 | -8 % |
Tegneseriebladet LUNCH | 251 | 223 | 13 % |
Norsk Ukeblad | 249 | 254 | -2 % |
Tegneseriebladet Nemi | 206 | 201 | 3 % |
Bonytt | 193 | 222 | -13 % |
Kilde: TNS Gallup