06.03.2017
Egmont står fremdeles sterkt i markedet. Det er det spesielt én årsak til.
Egmont Publishing har en stabilitet i opplagsutviklingen som er få forunt.
- Med over en halv million abonnenter har vi varige relasjoner med kundene våre. Vi tilpasser og spisser merkevarene og innholdet i takt med at målgruppene og markedet utvikler seg. Abonnementsmarkedet er stabilt, sier Morten Danielsen, markedsdirektør i Egmont Publishing.
Det er fremdeles en megatrend at folk flest er abonnenter. De vil ha enkel tilgang til innhold.
- Vi videreutvikler i disse dager den digitale abonnementsplattformen Flipp, og forventer å lansere bredt i løpet av året, forteller Danielsen.
Ser vi på totalkonsumet har Egmont Publishings seks største titler nådd ut med over 24 millioner blader i 2016. (Se tabell.) Totalsalget til forlaget i Norge er på hele 30,3 millioner magasiner.
Årets vinnere er magasiner som treffer godt på trender.
- Selv om snittopplagene går noe tilbake, ser vi at antall lesertilfeller fortsatt er stabilt høyt. For fire år siden ble magasinene tatt frem og lest 3,4 ganger. I 2016 er dette tallet 3,5 ganger, sier Danielsen.
- Boligsegmentet holder seg eksepsjonelt godt, og her står våre merkevarer sterkt. Dette skyldes bredden, at merkevarene utvikler seg i takt med målgruppene og at magasiner gir en annen inspirasjonsopplevelse enn de digitale alternativene, sier Danielsen.
Høydepunkter:
Egmont Publishings seks største titler rangert etter totalkonsum 2016
Merkevare | Lesertall AIR/GEP | Opplagstall (frekvens) | Totalkonsum (millioner), rangert |
Hjemmet | 464 000/1 422 000 | 143 687 (69) | 9 914 403 |
Vi Menn | 269 000/689 000 | 46 975 (74) | 3 476 150 |
Norsk Ukeblad | 246 000/631 000 | 65 648 (52) | 3 413 696 |
Her og Nå | 256 000/564 000 | 65 136 (52) | 3 387 072 |
Familien | 290 000/861 000 | 86 061 (26) | 2 237 586 |
Donald | 338 000/1 023 000 | 35 049 (52) | 1 822 548 |
SUM |
| 24 251 455 |
Kontakt:
Morten Danielsen, Markedsdirektør i Egmont Publishing, T: 9386 2953
Christina Dorthellinger, Kommunikasjonssjef i Egmont Publishing, T: 4748 9175