08.03.2016
Egmont står sterkt og taper mindre enn markedet takket være solid satsning på abonnement.
Printmodellen er under press, men er langt fra død.
Egmont Publishing har en forutsigbar stabilitet i opplagsutviklingen som er få forunt. Årsaken til dette er todelt:
-Med over 650 000 aktive abonnenter har vi varige relasjoner med kundene våre. Det gir oss en unik mulighet til å tilpasse og spisse merkevarene og innholdet i takt med at målgruppene og markedet utvikler seg. I tillegg ser vi at markedet for abonnement er langt mer stabilt enn løssalg der vi opplever tilbakegang, sier Morten Danielsen, markedsdirektør i Egmont Publishing.
Det er en megatrend at folk flest er abonnenter. De vil ha enkel tilgang til innhold og tjenester i riktig kanal, kontekst og pris.
-Netflix, Spotify, Storytel, HBO og Readly er noen av innovasjonene som påvirker mediekonsumet. Felles for de fleste er at de er basert på en abonnementsmodell. At stadig flere velger å abonnere på sitt digitale favorittinnhold, gir også en positiv effekt for våre printprodukter. Egmont har derfor de siste årene hatt en frisk abonnementssatsning, som nå gir økt opplagsstabilitet, forteller Danielsen.
Ser vi på totalkonsumet, har Egmont Publishings seks største titler nådd ut med nærmere 25,8 millioner blader i 2015.(Se tabell). I 2015 selger vi flere blader enn i 2014. Totalt øker vi 4,2 %, fra 30,6 millioner solgte blader i 2014 til 31,9 millioner solgte blader i 2015.
-Årets vinnere er magasiner som treffer godt på trender som er viktige for målgruppene akkurat nå.
-Selv om snittopplagene går noe tilbake, ser vi at antall lesertilfeller går frem. Fra 3,4 ganger lest i 2013, via 3,6 ganger lest i 2014 til 3,7 ganger lest i 2015. Andel lest er stabilt. Printmagasinene forsvarer altså sin posisjon på norske stuebord, og vi leser som aldri før, sier Danielsen.
-Boligsegmentet holder seg godt, og her er våre merkevarer sterke. Dette skyldes forhold som bredden i porteføljen, merkevarer som utvikler seg i takt med målgruppene, magasiner som gir en annen inspirasjonsopplevelse enn de digitale alternativene samt at det er en stor og stabil målgruppe, sier Danielsen.
Egmont Publishings seks største titler rangert etter totalkonsum 2015
Merkevare | Lesertall AIR/GEP | Opplagstall (frekvens) | Totalkonsum (millioner) |
Hjemmet | 469 000/1 427 000 | 145 183 (69) | 10 017 558 |
Vi Menn | 280 000/765 000 | 53 248 ((77) | 4 100 096 |
Norsk Ukeblad | 245 000/637 000 | 69 435 (53) | 3 680 055 |
Her og Nå | 242 000/569 000 | 68 259 (53) | 3 617 727 |
Familien | 286 000/878 000 | 93 249 (26) | 2 424 474 |
Donald | 326 000/1 000 000 | 36 280(53) | 1 922 840 |
SUM |
| 25 762 750 |
Kontakt:
Morten Danielsen, Markedsdirektør Egmont Publishing, Tlf: 93 86 29 53
Christina Dorthellinger, Kommunikasjonssjef Egmont Publishing, Tlf: 47 48 91 75
Foto: Håkon Bonafede, Egmont Publishing